Nethroma: flexibeler verkopen
Nethroma is een groothandel in ambachtelijk glaswerk. Men levert uit eigen collectie glaswerk aan internationale klanten, voornamelijk in Europa. Het doel is de beste collectie te kunnen leveren in het hogere segment. Dit gebeurt onder het merk Dutz Collection.
Warehouse Management
Omdat het glaswerk nog ambachtelijk wordt geblazen is de productiecapaciteit beperkt. Het betekent dat Nethroma een hoge voorraadpositie moet creëren om in de piekmomenten toch te kunnen leveren. Dit gebeurt vanuit een eigen magazijn in Kampen, waar ook het kantoor gevestigd is.
KING speelt hierin een belangrijke rol. Het magazijn is geautomatiseerd door middel van KING WMS. Orders worden gepicked middels handscanners, waardoor er sneller gewerkt wordt en weinig fouten gemaakt worden.
Bastiaan Kommers, Mede-eigenaar van Nethroma, is in zijn nopjes met deze verbetering: “Waar we voorheen tijdens piekmomenten 2 uitzendkrachten moesten inhuren, kunnen we het nu met eigen mensen af. Toch is de collectie groter dan voorheen en we hebben 200 extra pickplaatsen moeten creëren in het magazijn. De omzet blijft groeien.”
Verkoop
Afgelopen jaar werd App4Sales geïntroduceerd. Hierdoor is het verkoopapparaat veel flexibeler geworden. Prijzen kunnen makkelijk worden aangepast en producten welke tijdelijk niet leverbaar zijn worden uit de catalogus gehaald.
Alle gegevens komen uit KING en worden ook voor de webshop gebruikt. KING staat hierin centraal en geeft de juiste informatie. Toch wordt naast het tablet nog met catalogus gewerkt, welke de sfeer en kleur van de collectie beter weergeeft.
Wensen
Een eigen digitaal klantenportaal staat nog op de wensenlijst. Klanten moeten zelf hun orders kunnen opvragen, kopiefacturen kunnen downloaden en backorders kunnen raadplegen. ''Als we kunnen automatiseren, dan doen we dat'', zegt Bastiaan. ''Dat scheelt veel tijd.''
“Tijdens piekmomenten geen uitzendkrachten meer nodig.”
- Bastiaan Kommers, Mede-eigenaar Nethroma




het woord